Waarom zou je aan yoga doen?

Vooral in Amerika is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar yoga en de effecten ervan. De medische wereld gebruikt meditatie om spanning te verminderen en mensen vitaal te houden.Verschillende yogatechnieken, zoals ademhalingstechnieken en zachte hatha yoga, stellen je in staat om je gezondheid te verbeteren evenals je functioneren in de maatschappij. Je leert invloed uitoefenen op het autonome zenuwstelsel dat o.a. het hartritme en bloeddruk regelt. Het effect is ontspanning van lichaam en geest. Daarmee is de beoefening van yoga een zeer effectieve manier om stress tegen te gaan. Stress ondermijnt het immuunsysteem, en dat kan voor ziektes zorgen.
Andere gunstige effecten hebben betrekking op o.m. je mentale en fysieke weerbaarheid, concentratievermogen, geheugen, creativiteit, intuïtie en geestelijk evenwicht.
❖  Je leert hoe je jezelf kunt ontspannen, de hele dag door, onder alle omstandigheden
❖  Je gaat effectiever functioneren in je dagelijks leven
❖  Yoga heeft een preventieve werking bij ziekten.

Wat doe je in een les?
❖ Ontspanning
❖ Adem- en energiebeheersing
❖ Joints and glands (oefeningen om het lichaam ‘wakker’ te maken en de energie weer vrij te laten stromen)
❖ Asana’s (fysieke oefeningen, zachte hatha yoga)
❖ Ontspanning/meditatie 

Praktische info
Om yoga en meditatie te kunnen beoefenen, heb je nodig:
❖ gemakkelijk zittende, niet knellende kleding
❖ meditatiekussen om op te zitten
❖ handdoek of deken om op te liggen
❖ yogamat voor de asana’s
Yogamatten en kussens zijn aanwezig.